Canvas Business Modellen

dinsdag 04 maart 2014

De medewerkers van Balance & Result maken steeds meer gebruik van het Canvas Business Model van Alexander Osterwalder. We passen het model toe op verschillende projecten waarbij out-of-the-box denken en het concretiseren hiervan in een business model centraal staat. Het model geeft snel inzichten in de mogelijkheden voor uw organisatie.

De externe dynamiek in de bouw vraagt om anders te denken met de focus op de eindklant. (waarde denken, andere eisen, wensen en benaderingswijze). Ontwikkelingen als langer thuis wonen, versnelling van de renovatie opgaven, afstemming van vraag en aanbod in de keten, maar ook nieuwe technologie zoals BIM en 3D printen resulteren b.v. in nieuwe vormen van functioneel uitvragen bij innovatieve samenwerkingsvormen zoals Best Value Procurement (BVP), Design Build & Maintain (DBM) en Framework Contracting. Dit zijn enkele voorbeelden die vragen om anders te kijken naar het business model van de organisatie. Continuïteit vraagt om samenwerken. Samen in de zin van het woord als samen het beste resultaat creëren voor de best passende prijs en revenuen waarin elkaars expertise kan worden gebruikt.

 

Waarom het Canvas Business Model?

In dit model kunnen teams met elkaar brainstormen over de 9 elementen van het business model. De 9 elementen zijn: klantsegmenten, waardepropositie, klantrelaties, inkomstenstromen, partners, kernactiviteiten, mensen & middelen en uitgavenstromen.

Het Canvas Business Model leent zich ervoor om in een korte tijd meerdere scenario’s uit te werken. De modellen zijn gemakkelijk, snel en goed met elkaar te delen, nieuwe kansen en mogelijkheden worden snel met elkaar ontdekt. Balance & Result is bezig om een kansen en risico analyse toe te voegen aan het Canvas Business Model.

Willem Pel heeft al meer ervaring met het Canvas Business Model en helpt uw organisatie graag om middels de toepassing van deze 9 elementen uw team in klantwaardes te laten denken en deze te vertalen naar vernieuwde business modellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij delen graag onze opinies met u om samen stappen te zetten in deze veranderende wereld.