Prestatiemeten in de bouwpraktijk

dinsdag 08 maart 2016

prestatiemeten_in_de_bouwpraktijk_2Deze maand zagen we Sven Kramer voor de achtste keer wereldkampioen worden. Een kampioenschap dat zeker is gebaseerd is op fysieke en mentale kracht. Maar zeker ook op kennis en inzicht. In het schaatsen is het fenomeen ‘prestatiemeten’ niet meer weg te denken. Alle schaatsers kennen hun Persoonlijke Record, hun rondetijden en het aantal klappen op het rechte eind. En al dit inzicht wordt gebruikt om zo goed en zo stabiel mogelijk te presteren. Sven Kramer is hiervan wel het ultieme voorbeeld. 

Hadden wij in ons bouwproces ook maar van die prestatiemetingen, bijvoorbeeld voor het proces ‘woningen renoveren in bewoonde staat’. Dan wisten we tussentijds onze rondetijden, onze klanttevredenheid, onze hinder en onze verspillingen. En dan konden we ook gericht verbeteren.

prestatiemeten_in_de_bouwpraktijk_1Prestatiemeten in de praktijk

Die voorbeelden zijn er. Zo gingen we op excursie bij Ballast Nedam Woningbouw in Eindhoven, tezamen met woningcorporatie Mijande Wonen, woningcorporatie Talis, woningvereniging Nederweert, Caris en Reiner installatietechniek en Plegt-Vos. In een open sfeer werd gedeeld hoe je prestatiemeting in praktijk kan brengen. Het renovatieproject Barten Zuid (’s-Hertogenbosch) stond hierbij centraal. De enthousiaste projectleider, Harm Rombouts, laat ook weten wat je vooral niet moet doen. 

Doeleinden voor continu verbeteren

Prestatiemeten kan je voor verschillende doeleinden toepassen. Voor continu verbeteren, maar bijvoorbeeld ook om te laten zien dat je waarmaakt wat je hebt beloofd. Veel opdrachtgevers zoeken naar mogelijkheden om prestatiegericht samen te werken. Het gaat dan niet alleen om de technische prestatie, maar zeker ook om de sociale en economische prestatie. Gelukkig zien we ook dat de sector zich hierop ontwikkelt.

Meer weten? Neem dan contact op met Paul Kuijpers (p.kuijpers@balance-result.nl). Of telefonisch op 0570-628474.

Belangrijke nieuwsberichten vanuit ons en onze omgeving.