Slaat de ‘LEAN bouwen – vermoeidheid’ toe?
maandag 16 februari 2015Alweer LEAN plannen en stickertjes plakken? Onderaannemers zitten weer beter in hun werk en hebben minder de neiging om naar de pijpen van hun hoofdaannemers te dansen. Is hiermee het veelgeprezen LEAN Bouwen op zijn retour? In andere sectoren is het vanuit oogpunt van concurrentiepositie ondenkbaar om zich niet fanatiek met LEAN bezig houden. Toyota is er al meer dan 50 jaar fanatiek mee bezig.
Faalkosten en samenwerking
Insiders in de sector weten het maar al te goed. Hoge faalkosten en lage innovatiesnelheid in de bouw zijn direct toe te wijzen aan de magere samenwerking van de verschillende partijen en disciplines. Dit blijft het tere punt en leidt tot gefrustreerde medewerkers en matige klantwaarde.
De LEAN-principes hebben bewezen – mits goed toegepast – meer te zijn dan windowdressing. Er zijn bedrijven die zijn blijven steken op het niveau van ‘trucjes toepassen’; LEAN is dan nog niet doorgedrongen in de hoofden.
Bij bedrijven die LEAN serieus hebben opgepakt, zien we indrukwekkende resultaten. Wat te denken van bouwtijden die meer dan helft zijn gereduceerd, besparingen van meer dan 25% met behoud van kwaliteit, en ook significant tevredener klanten en medewerkers.
LEAN versus kwaliteitszorg
ISO 9000 heeft tot een geringe verbetering van de werkwijze van de sector geleid. De serieus toegepaste LEAN-principes hebben de tere punten van de samenwerking écht geraakt:
- Respect als basis voor constructief samenwerkingsgedrag.
- Commitment naar elkaar, in plaats van ieder voor zich.
- Eindelijk de vraag ‘waarom doen we de dingen zoals we die doen’.
- Denken in waarde voor de klant.
- Eindelijk echt luisteren naar onderaannemers en de man op de bouwplaats.
- Loskomen van de cultuur van ‘brandjes blussen.
- Een bouwbedrijf is meer dan een stapel projecten met een nietje er doorheen.
Hoezo ‘we zijn al LEAN’?
Vooropgesteld dat LEAN geen geloof is, maar een bewezen principe om de onderneming echt op een hoger te plan te laten functioneren. Zelfgenoegzaamheid is een teken van stilstand. De uitspraak ‘we zijn al LEAN’ is een indicatie dat het vuur er wel zo’n beetje uit is.
Verbeteringen verankeren
De LEAN-principes hebben de aanzet gegeven tot anders werken, denken en gedragen. Gaan we deze verbeteringen nu verlaten nu we in gunstiger conjunctureel vaarwater terecht komen? Gaan we onze gedragsverandering loslaten en ons vrolijk richten op onze externe kansen om weer geld te verdienen, ten koste van elkaar? Is LEAN voldoende in onze bedrijven geland? Of moeten we het veranderingszaad nog een aantal jaren laten doorgroeien om er echt de vruchten van te kunnen plukken?
Neem medewerkers serieus
Misschien komt de noodzaak om met LEAN aan de slag te gaan en door te groeien wel uit onverwachte hoek, je medewerkers. Want mensen die er eenmaal van geproefd hebben, lijken niet meer op een andere manier te willen werken. De werkvloer wil serieus genomen worden en zelf initiatieven kunnen nemen. Je zult je misschien afvragen waar je organisatie staat op de schaal van LEAN-volwassenheid. Gelukkig zijn daar goede hulpmiddelen voor. Zo heeft Balance & Result een eenvoudige ‘LEAN volwassenheidsmeter’.
Leiderschap
Wat mij betreft is dit een typische leiderschapsvraag. Geven we ons bedrijf een stevige ruggengraat, of bewegen we opportunistisch met alle winden mee? Juist bedrijven die meer dan vier jaar met LEAN bezig zijn, zien een wezenlijk effect op hun bedrijfsresultaten. Hun winstmarge is bovengemiddeld, en dat is structureel voor alle projecten. Zij lijken het gedachtegoed in hun DNA te hebben verankerd. Blijkbaar is dit niet alle bedrijven gegeven.
Met de hoge faalkosten waarmee de samenwerkingsketens in de bouw te maken hebben, zijn leiders nodig die hun LEAN-programma’s stug doorzetten. En medewerkers die volhouden en blijven zoeken naar reductie van verspillingen en verbetering van klantwaarde. Deze mensen (en hun bedrijf) maken het verschil. Want eerlijk gezegd: wat heeft de bouwsector nog een hoop met LEAN te oogsten!
Meer weten? Bel (0570-628474) of mail Paul Kuijpers (p.kuijpers@balance-result.nl)
Wij delen graag onze opinies met u om samen stappen te zetten in deze veranderende wereld.