Werken aan een aanspreekcultuur
dinsdag 04 oktober 2016Verbetering van gedrag en cultuur staat in het eigen bouwbedrijven staat vaak hoog op het prioriteitenlijstje van het Management Team. Een aspect daarvan is de ‘aanspreekcultuur’. Immers: uw mensen maken vooral het verschil. Hoe kan het bedrijf hiermee aan de slag?
Last van grijze kwaliteitsnormen
‘Afspraak is afspraak’ kennen we allemaal als een belangrijke waarde in de bouwwereld. Zonder een goed stel afspraken kun je geen goede bouwprojecten realiseren. Elkaar aanspreken kunnen we prima, vinden we in de bouwwereld. Toch blijkt het in de praktijk niet mee te vallen. Spreken we elkaar aan als ons overleg weer eens niet op tijd begint? Spreken we elkaar aan als de bouwbus er toch wat rommelig bij staat? Of als collega’s toch wel erg veel privé staan te bellen? Het gaat dan niet alleen om afspraken om zeker ook je collegiale relatie. Je wilt immers geen politieagentje spelen. Toch loopt er op de bouwplaats geen directeur rond die de gewenste kwaliteit handhaaft. Dat moeten de mensen op de bouwplaats toch echt zelf doen. Maar je komt dan op het terrein van de ‘grijze bedrijfsnormen’. Hoe gaan we hier bewuster mee om in ons afspreken en aanspreken?
Training als versneller van verandering
Deze maand geven we weer een reeks trainingen over dit onderwerp. Opvallend is dat bouwplaatsmedewerkers in eerste instantie aangeven dat ze er geen enkel probleem mee hebben om elkaar duidelijk aan te spreken. Aangesproken worden is al wat lastiger. En elkaar aanspreken op de orde en netheid in de eigen bus en op de werktijden blijkt toch al snel een ‘no go area’. Daar moet een ander zich toch maar niet mee bemoeien. En zeker het kantoor niet. Afspraken blijken hier boterzacht.
Bewustwording en praktische vaardigheden
Toch betreft het kwaliteitsaspecten van het bedrijf, die wel degelijk worden meegewogen door opdrachtgevers of omwonenden. Die ergert zich gemakkelijk aan een rommelige bouwplaats, slordig geparkeerde bussen, schallende muziek, of onstuimig weggedrag. Hiërarchisch of collegiaal aanspreekgedrag speelt een belangrijke rol bij verbeteringen. In onze incompany trainingen worden collega’s op de bouwplaats hierin vaardiger gemaakt. Als Balance & Result trainer zijn dat mooie ervaringen. Je moet mensen helpen om vaste gedragspatronen bespreekbaar te maken, vooral aan de hand van concrete situaties. En bouwplaatsmedewerkers bewust maken van de invloed die ze op de bedrijfskwaliteit kunnen hebben. Daarin komen het waarom, het wat en het hoe aan de orde: wat werkt en wat niet? Het is motiverend om er direct mee aan de slag te gaan. Want uiteindelijk maken we de bedrijfskwaliteit vooral samen!
Meer weten over werken aan een aanspreekcultuur? Bel (0570-628474) of mail Paul Kuijpers (p.kuijpers@balance-result.nl)
Belangrijke nieuwsberichten vanuit ons en onze omgeving.