Scania als LEAN inspirator voor de bouw

maandag 02 maart 2015

Als je steeds verder wilt met LEAN, dan zijn inspiratiemomenten goud waard. Zodoende stonden we met een aantal bouwbedrijven onlangs weer in de montagehal van Scania. Die bouwen vrachtwagens en geen huizen. Blijkbaar maakt dat niet zoveel uit. LEAN gaat vooral over processen en over mensen, en de lessen zijn breed toepasbaar. Met een treintje rij je door de productie, en krijgt tegelijkertijd deskundig commentaar. Elke keer weer leerzaam.

Scania is een topbedrijf dat sinds 1936 nog geen enkel jaar met verlies heeft gedraaid. Welk bouwbedrijf kan dat nazeggen? Je ziet ook een productiesysteem dat zich de afgelopen tientallen jaren stapsgewijs heeft doorontwikkeld tot deze uiterst effectieve productiefabriek. Je kijkt je ogen uit. 

Teveel om allemaal te vertellen. Twee aspecten lichten we hier kort toe.

Ten eerste: Respect voor de werkvloerScania_1

De kern van de onderscheidende aanpak zit toch vooral in de menselijke benadering. Er is een totale focus om de mensen van de werkvloer ook centraal te stellen. Daar wordt zeer veel in geïnvesteerd. Dat geldt ook voor de flexibele schil. Flexwerkers en ook toeleveranciers worden niet alleen goed beloond, ze worden ook geprikkeld tot steeds betere prestaties. Dat gebeurt met respect voor mensen en leidt dan ook geenszins tot een hijgerige werksfeer, waarin iedereen elkaar onder druk zet. Een opmerkelijke ervaring voor veel bezoekende bouwbedrijven. De manier waarop leiderschap wordt ingezet om de mensen op de werkvloer maximaal te laten presteren, spreekt zeker tot de verbeelding. Ook het omgaan met weerstanden is Scania niet vreemd. De mensen op de werkvloer bepalen hun eigen verbeterdoelstellingen.

Ten tweede: slimme modulariteit 

Scania is een kei in modulair ontwerpen en bouwen. Er kan een enorme variëteit aan producten worden gebouwd binnen het uitgedachte systeem. Dat lijkt Scania slimmer te doen dan welk ander vrachtwagenbedrijf dan ook. Er rollen op een dag ook ruim 70 totaal verschillende trucks van de band. Korte, hoge, grijze, verlengde, … En dan verstoppen we ons in de bouw achter het verhaal dat elk product weer een prototype is. Bij Scania is er ook geen truck hetzelfde, alleen valt het wel binnen een uitgekiende set modules. Opmerkelijk is weer wel dat alle Scania’s met 1 en dezelfde voorruit zijn uitgerust. Dat is natuurlijk ook heel handig voor de internationale servicestations, die slechts 1 voorruit op voorraad moeten hebben in geval van schade aan de het raam. Bagatelliseer het niet: die gedisciplineerde en slimme modulariteit is wel een belangrijke succespeiler voor Scania. Het is een pijler in de foutvrije productieaanpak. De productie wordt op de uitzonderingen gestuurd.

Natuurlijk prachtig dat zo’n bedrijf haar deuren wagenwijd open zet. Het roept natuurlijk ook een vraag op: hoe lang zal het duren voor wij met een treintje met mensen uit andere sectoren de bouwplaats oprijden, om te laten zien met welk vernuft we onze LEAN aanpak hebben geregeld?

Dat is overigens niet kleinerend bedoeld. Ook in de bouw gebeuren boeiende dingen met mensen en met processen. En bedenk: kennis delen is vermenigvuldigen!

Belangrijke nieuwsberichten vanuit ons en onze omgeving.