Elkaar aanspreken – praktijktraining

maandag 16 november 2015

aansprekenVaak wordt gezegd, we moeten de cultuur veranderen. Maar wat bedoelen we dan? Het elkaar aanspreken op de gemaakte afspraken kan daar bijvoorbeeld onderdeel van zijn, waardoor de onderlinge samenwerking verbetert.
Komen in jouw bedrijf de mensen altijd hun afspraken na? Kun je werken aan een betere cultuur en gedrag van afspraken maken én nakomen? En van elkaar constructief feedback geven en aanspreken als dat niet gebeurt?

Hoe verbeter je de samenwerking in je bedrijf? Kwaliteit leveren is toch zowel een inidividuele als een gezamenlijke verantwoordelijkheid? Een van onze opdrachtgevers vroeg ons te helpen bij het verbeteren van de interne samenwerking.

Afspraken maken én nakomen

Veel knelpunten in de procesbeheersing bleken herleidbaar tot onvoldoende samenwerking. Geen duidelijke afspraken maken en maar zien wie ze nakomt.
Mensen maken het verschil. Daarom is het betrokken bedrijf een begeleidingstraject gestart voor zowel het leidinggevend kader, als voor de voorlieden.

Aanspreken voor betere prestaties

In een professionele cultuur spreken projectmedewerkers elkaar aan op de onderlinge samenwerking, om samen tot betere prestaties te komen. Veel mensen vinden dat ‘elkaar aanspreken’ ook best lastig, of je de mensen nou al heel lang kent of juist heel kort. Om elkaar aan te spreken is best lef nodig.

Hard voor de zaak, zacht voor de relatie

Het gaat er niet alleen om óf je elkaar aanspreekt op de gemaakte afspraken. Het is ook belangrijk hóe je dat doet. “Hard voor de zaak, zacht voor de relatie” is daarbij het credo.
De manier waarop je elkaar aanspreekt kan verschillen van persoon tot persoon. Elkaar aanspreken is gemakkelijker als je jezelf en ook de ander beter begrijpt. Als je elkaar beter kent op het gebied van persoonlijke kwaliteiten en valkuilen, dan kun je hier ook op inspelen.

Vaardig in het elkaar aanspreken

Bij onze opdrachtgever werd dit praktisch duidelijk in de trainingssituatie (zie foto). De deelnemers ervoeren tijdens welke valkuilen er zijn bij het aanspreken en ze hebben getraind hoe ze dat behendiger en effectiever kunnen doen.
Momenteel passen de deelnemers de geleerde principes toe tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Dat leidt tot goede resultaten, zoals minder stress en beter voorspelbare projectresultaten.

Ook aan de slag?

Wilt u hier meer over weten of wilt u er ook mee aan de slag?
We helpen u graag. Neem contact op met Paul Kuijpers (0570-628474) of p.kuijpers@balance-result.nl.

Belangrijke nieuwsberichten vanuit ons en onze omgeving.