Betere bedrijfsstandaards voor betere prestaties

donderdag 07 september 2017

Continu verbeteren vereist herhaalbare gestandaardiseerde processen. Dat leren bouwers, installateurs en corporaties bij LEAN-trainingen. Immers, als ze in elk project het wiel opnieuw gaan uitvinden, dan komt er van continu verbeteren bar weinig terecht. Als je van het idee uitgaat dat ‘elk bouwproject uniek is’, dan blijf je van project naar project pionieren. Is dat misschien de reden dat de productiviteitsstijging in de bouw ver achterblijft in vergelijking met andere sectoren?  Kopieerapparaten zijn door de jaren heen veel goedkoper geworden en de laptop van vandaag kost hetzelfde als 10 jaar geleden, maar heeft veel meer mogelijkheden. Is de bouwsector in staat om ook dit soort prestatiesprongen te maken?

Standaardprocessen maken het verschil

Natuurlijk is er in elk bouwproject veel invloed van de klant, de omgeving en de projectpartners. Het ene project is het andere niet. Maar als je door je oogharen kijkt, dan is 80% van de activiteiten hetzelfde. Waarom worden deze dan niet 30% efficiënter uitgevoerd? Waarom beheersen we de variabele activiteiten niet beter met effectieve risicobeheersing?
.

LEAN en Six Sigma experts leveren methodieken om de processen systematisch, stap voor stap te verbeteren. Dan hebben we het niet alleen over het productieproces, maar ook over het commerciële en inkoopproces. De praktijk laat zien dat we te gemakkelijk uitzonderingen maken op onze standaards. ISO-9001 procedures zijn in de praktijk meer een handvat dan een wet. En zo is de kwaliteit van de uitvoerder bepalend voor de geleverde kwaliteit.
Dat moet anders. BIM kan gestandaardiseerd werken bevorderen en projectspecifieke problemen in een vroegtijdig stadium helpen oplossen. Het begrip ‘bedrijfsstandaards’ is breed en betreft het geheel van systeemcomponenten. Van overdrachtsprocedures en werkvolgordes tot productdetails. Van risico-checklists en calculatienormen tot informatie-formats. Er moet een Lego-effect ontstaan: gegarandeerde kwaliteit van de basisblokken en een projectteam dat haar aandacht richt op de integratie van deelsystemen ten bate van het eindproduct en de klant.

Teams maken het verschil

Naast de systeembenadering is er meer nodig om de bouwsector te laten verbeteren. Zolang we geen producten in (geconditioneerde) fabrieken maken is de invloed van de mensen, inclusief die van onderaannemers, doorslaggevend. Naast de systemen zijn het de teams die kwaliteit maken. Hoe kunnen de teams stapje voor stapje hun prijs/kwaliteitsprestaties verbeteren?  Projectstartups, LEAN-ontwerpsessies en comakercoaching kunnen daarvoor worden ingezet.

CONTINU VERBETEREN = SYSTEEMVERBETERING + TEAM-LEREN

In de seriematige woningbouw is een aanzienlijke prestatieverbetering gerealiseerd. Woningen worden sneller gebouwd, met minder opleverfouten en met minder arbeidsuren. Ketenintegratie was de afgelopen jaren de strijdkreet bij vernieuwing van de bouwsector. De prestaties worden steeds beter door te werken met vaste partners in vaste teams, tenminste als de teamleden een lerende houding laten zien. Individueel leergedrag en teamleergedrag zijn met elkaar verbonden. Het overdragen van de lessen van teams naar andere teams –organisatieleren– blijft in de praktijk nog een zwak punt. Juist daar kunnen bedrijfsstandaards een belangrijke rol spelen. Bedrijfsstandaard zijn immers het collectieve geheugen van een bedrijf.

Halen we het maximale uit onze verbeteraanpak?

Het hanteren van een aansprekend, uitdagend verbeterdoel kan enorm helpen bij verbeterprocessen. Het maakt het verbeterproces motiverend en doelgericht. Veelgebruikte doelen voor verbetering zijn:

  • Kostenbesparing
  • Doorlooptijdverkorting
  • Verhogen van de opleverkwaliteit
  • Verhogen van de klanttevredenheid
  • Verhogen van de teamtevredenheid
  • Voorspelbaarheid van het rendement van projecten

Meetbaar maken is wel een ding. Met KPI’s (Key Performance Indicators) en evaluaties kunnen we meten of we echt verbeteren. Door de hectiek van alledag laten veel bouwbedrijven het na om verbeteringen structureel in te bedden in hun bedrijfsprocessen. Het gaat echter wel om prestaties van morgen.

Samen slimmer werken; praktische stappen

  • Zorg voor een aansprekend en eenvoudig verbeterdoel.
  • Organiseer actief team-leren gericht op dat verbeterdoel.
  • Laat in uw organisatie zien dat je stapje voor stapje richting dat doel beweegt.
  • Zorg er voor dat u de verbeteringen borgt in uw bedrijfsstandaards en dat u deze deelt.
  • Zorg er voor dat u (in nieuwe projecten) werkt volgens de bedrijfsstandaards.
  • Houd het verbeterproces levendig en vier successen.

Verbeteren en systematisch werken is leuk, maar niet vrijblijvend. Het gaat om samen slimmer werken. Als dat niet lukt, dan blijft de kwaliteit afhankelijk van de kwaliteit van de uitvoerder. En dat is toch niet het niveau waarop u als bedrijf wilt presteren?

Waar zitten uw kansen om effectiever te verbeteren?

Kunt u aantoonbaar maken dat uw processen de afgelopen jaren zijn verbeterd?

Hoe zit het in uw organisatie met teamleren en bedrijfsstandaards?

Borgt u verbeteringen gestructureerd in uw bedrijfsstandaards?

Kan het u helpen als wij u een spiegel voorhouden en met u meedenken over de aanpak die bij u past?

Meer weten?

Meer weten? Bel (0570-628474) of e-mail Paul Kuijpers (p.kuijpers@balance-result.nl).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij delen graag onze opinies met u om samen stappen te zetten in deze veranderende wereld.